Dine spørgsmål - Rejs fra Hamburg

Go to content

Main menu:

Dine spørgsmål

Ofte stillede spørgsmål

Her følger de spørgsmål man ofte stiller med hensyn til en rejse fra Hamburg Lufthavn. Skulle dit spørgsmål ikke stå nævnt herunder er du velkommen til at sende os en e-mail. Se under "Kontakt"

Før afrejsen

Hvem står bag hjemmesiden ”Rejs fra Hamburg”?

Vi er ganske almindelige ferierejsende (bosiddende i Sønderborg, Nordborg, Aabenraa og Kruså), der gerne vil videregive vores mange-årige gode og dårlige erfaringer med charterferier, der starter i Hamburg Lufthavn. Der er ingen grund til, at du laver de samme begynderfejl, som vi gjorde. Det er ganske nemt at rejse på ferie fra Hamburg, kan vi forsikre dig, og fordelene kan være store.

Hvorfor kan vi ikke se telefonnummer samt fysiske placering på ”Rejsfrahamburg.dk?

Fordi vi ikke er noget firma.

Da vi udelukkende er en hjælpefunktion, og ikke har økonomiske midler involveret, ønsker vi ikke, at du kontakter os personligt på vores bopæl, eller ringer til os søndag formiddag under morgenkrydderen.

Du skal være hjertelig velkommen til at sende os en e-mail, og du vil altid få et svar fra en af hjemmesidens erfarne rejsende. Vores erfaring  = Din tryghed.


Sender I nyhedsbreve?


Nej, og vi har ikke brug for dit navn eller mail-adresse. Vi er som nævnt ikke noget firma, og kunne ikke drømme om at spamme din mailkonto. Vore nyheder kan du læse under fanebladet: Nyheder. Vi har heller ikke noget login på Rejsfrahamburg.dk. Alle skal kunne læse med.


Hvorfor virker flere links på hjemmesiden "Rejs fra Hamburg" ikke?


Tredjepartslinks blokeres ofte af reklameblokkere. Har du den slags software på din computer, er det nødvendigt, at det deaktiveres, når du færdes på vores side.


Hvad er de tre største fordele ved at rejse fra Hamburg?

1. Først og fremmest prisen som kan være op til 50% billigere end fra Danmark

2. Destinationer du kun med besvær kan rejse til fra Danmark

3. Et meget stort udbud af hoteller - også dem du slet ikke finder hos danske bureauer


Hvorfor anbefaler I, at vi benytter Eurosun?

1
. Fordi vi selv benytter Eurosun, og fordi vi meget sjældent oplever problemer. Vi fornemmer, at de har rigtig godt styr på det hele.

2. Fordi Eurosun er hurtig til at bekræfte din rejse pr. e-mail. Normalt 15 minutter.

Originaltekst fra Eurosuns bestillingsformular:

Direkt nach der Buchung Ihrer Reise setzt sich unser Service Team telefonisch oder per E-mail mit Ihnen in Verbindung.

Oversat til dansk: Direkte efter booking af din rejse sætter vort Service Team sig i forbindelse med dig pr. telefon eller e-mail.

Hører du ikke fra dem inden der er gået 15. min. efter booking, skal du kontakte dem på tlf. + 49(0)30440 200-0 (Eurosun træffes mellem 8 og 23 alle ugens dage). Det er aldrig sket for os. Vi har altid hørt fra Eurosun senest 15. min. efter booking.

3. Fordi Eurosun er ISO certificeret, hvilket er et managementsystem som er anerkendte overalt i hele verden.

Bemærk! Eurosun er formidler. Teknisk arrangør kan være Tjaereborg - som nu hedder Travelix, Thomas Cook, TUI (Star Tour) eller andre. Hos Eurosun finder du dem allesammen under én hat. Ca. 40 rejse-arrangører.

4. Fordi du bestiller direkte i Tyskland, og der tillægges ikke dansk moms. Du bestiller i Tyskland og rejser fra Tyskland. Så skal der ikke tillægges dansk moms iflg. momsloven. Flere danske rejse-arrangører, som sælger rejser fra Hamburg, tillægger dansk moms.



Jeg har bestilt rejse hos Eurosun,  og er kommet i tvivl om forskellige punkter i aftalen

Har du bestilt gennem Eurosun, og er kommet i tvivl om, hvordan du skal forholde dig, til de papirer du modtager pr. e-mail og pr. post, så kan du altid ringe til dem og få svar.

Tel. + 49 (0) 30 440 200-0. De er på telefonen alle dage (også lørdag-søndag og helligdage) fra kl. 8 til 23. Husk at have dit ordrenummer parat. Det står på bekræftelsen.   

Snakker du dårligt tysk, og vil hellere snakke engelsk, siger du blot: ”I’m a customer from Denmark. Do you speak English or do you have a colleque who speaks English?” Så vil du normalt få en engelsk-talende servicemedarbejder i røret ellers tilbyder de dig at ringe op.

Du kan også sende en e-mail til: callcenter@eurosun.ch
Husk også her at referere til deres ordrenummer. Skriv på engelsk eller tysk.

Selv om "Rejs fra Hamburg" ikke er noget firma, og vi derfor ikke kan påtage os noget ansvar, så har vores lille redaktion så ofte benyttet Eurosun, at vi kan give dig oplysninger, til de papirer du modtager, hvis du skulle være i tvivl. Vi har ikke noget kontor, så der kan gå nogle dage, før du hører fra os.

Ingen ønsker at du skal stå på Herrens Mark. Denne hjemmeside er udelukkende etableret for at hjælpe dig med at styre uden om begynderproblemer og sikre dig en vellykket rejse fra Hamburg.


Hvornår trækker rejse-arrangøren pengene på min konto?  

Der trækkes et mindre beløb straks, og resten ca. en måned før afrejsen.

Hvornår får jeg mine rejsepapirer?

Du får en bekræftelse på rejsen, umiddelbart efter din bestilling er afgivet. Desuden ringer Eurosun dig op ca. 20. min. efter bestillingen, for lige at checke at alt er ok. Det er der ingen andre rejseformidlere, som gør. Det giver tryghed.

Dine endelige papirer (flycoupons og hotelcoupons) får du ca. 8-10 dage før rejsen, som regel i et lille couponhæfte. Har du intet modtaget en uge før, skal du kontakte Eurosun, eller det rejsebureau som er teknisk arrangør. Skal lige understrege, at det ikke er normalt, at noget kikser her.   


Jeg har flere e-mails-konti. Er det en god idé at benytte samme konto hver gang?

Ja absolut. Lad være med at forvirre dig selv og Eurosun ved at benytte forskellige e-mail-adresser. Hvis du efter en bestilling ikke hører fra dem, så check dit spamfilter. Vi har set flere eksempler på, at deres e-mails havner der. Din computer kan tro, at Eurosun er spam. Vær meget omhyggelig med at du skriver din e-mail korrekt.

Hvordan er man dækket ind, hvis en rejsearrangør går konkurs?

Alle rejsearrangører i Tyskland skal forsikre sig mod konkurs. Det siger den tyske lovgivning, og du får en mini-kopi af rejsearrangørens forsikring (tekniske arrangør) hver gang du bestiller en rejse. Den skal de medsende til dig. Vores erfaring er dog at rejsekrak ret sjældent sker i Tyskland.

Er der tyske rejsearrangører i ikke vil anbefale?

Nej, vi har ikke dårlig erfaring med de arrangører der udbydes fra Eurosun. Selvfølgelig kan der være lidt forskelle i servicen hos de tekniske arrangør, men sådan er det jo også herhjemme. Vores indtryk er, at alle er sig sit ansvar bevist, hvis noget kikser.

I Hamburg Lufthavn

Findes der overnatningsmuligheder nær Hamburg Lufthavn?

Ja, det kan du læse om nederst på siden her

Hvilke papirer skal jeg have med til Hamburg Lufthavn?

1. Dit pas

2. Dit blå sygesikringsbevis samt informationer omkring din private sygeforsikring, så du ved hvordan du skal forholde dig, hvis uheldet er ude. Efter at det gule sygesikringsbevis ikke længere dækker i udlandet, kan ingen undvære en privat sygeforsikring.  

3. Din parkeringsbillet, som du får, når du kører ind i parkeringsområdet med din bil. Selvfølgelig kun når du er selvkørende. (Se yderligere herunder).

4. Alle papirer du har modtaget fra Eurosun samt tekniske arrangør pr. e-mail og/eller pr. post.

Vigtigt er det lille hæfte med flybilletter, transferbilletter samt hotelbilletter. Dem modtager du normalt med posten en uge før afrejse. Gør du ikke det må du straks kontakte Eurosun eller den tekniske arrangør. Det er aldrig sket for os at vi ikke har modtaget det lille couponhæfte med billetterne.

Et par tekniske arrangører som f.eks. v-tours sender alt pr. e-mail og altså ikke noget lille couponhæfte. Her skal du selv udprinte flybilletter, transferbilletter og hotelbilletter. Det virker også. Vi har ikke haft problemer.




Er det svært at finde ud af parkering i Hamburg lufthavn?

Nej, absolut ikke. Har du prøvet at parkere i Billund Lufthavn, så kender du fremgangsmåden.

Find Parkplatz 8 eller 9. Tryk på automaten når du holder foran bom. Tag billet. Bommen åbner. Kør ind og parkér. Gem billetten til du kommer hjem.

Når du kommer hjem: Betal parkering i automat ved indkørsel til P-plads før du går til bilen. Du stikker billet i automat og betaler. Gå til bil og kør mod udkørsel. Ved bom stikker du p-billet i automaten, bommen går op, og du kan køre ud. Husk at tage billet med dig hvis automaten spytter den ud, for så vil der være endnu en bom lidt længere fremme. Her er fremgangsmåden nøjagtig den samme.

Det er altså fuldstændig, som du er vant til fra Billund Lufthavn.


I terminalen

Se venligst på fanebladet Hamburg Lufthavn > I lufthavnen

Under flyrejsen og på destinationen

Får jeg noget at spise ombord på flyet?

Flyselskaberne er her meget forskellige. Du kan risikere ikke at få noget serveret eller en standard-menu. Vi anbefaler, at du har spist, før du går ombord. Udnyt eventuelt de mange muligheder i lufthavnen.

Møder jeg kun tyske rejsende på de hoteller, der udbydes af Eurosun?

Nej, det er som regel gæster fra mange lande.

Ønsker du at bo på typiske danske-hoteller, ja så find dem hos de danske rejse-udbydere og bestil så hos
Eurosun med afrejse fra Hamburg.  

Skal man kunne snakke tysk?

Nej, det er slet ikke nødvendigt. Kan du snakke lidt skole-engelsk, er det tilstrækkeligt.

Det kan hænde, at check-in i Hamburg stiller dig nogle spørgsmål på tysk. Du kan så svare: "Could you please let me have your question in English?" (Vær venlig at stille spørgsmålet på engelsk).

Stewardesserne ombord på fly har ingen problemer med hverken tysk eller engelsk. Er du mest til dansk kan fingersprog ofte være en stor hjælp.

Guiderne på destinationen er som regel unge mennesker, der intet problem har med engelsk. Vi har  oplevet en perfekt dansktalende guide. Hun havde gået i den danske skole (Duborg-Skolen) i Flensborg.


Hvem henvender vi os til, når vi ankommer til destinationen?

Når du har fået din kuffert, går du ud i forhallen, hvor guiderne står med deres skilte mærket med de forskellige rejsebureauers navne (tekniske arrangører). Den tekniske arrangør fremgår af dit rejsebevis. Det er  ikke  Eurosun.

Du fortæller guiden, hvem du er, og hvilket hotel du skal til. Du får så at vide, hvilken bus du skal køre med, og hvor den holder. Du kan snakke engelsk, om du vil det. De unge guider forstår engelsk. Vi har aldrig oplevet det modsatte. Ikke én af os - efterhånden ældre mennesker - har haft problemer her. Altså slet ingen grund til at stresse.


Udflugter

Du kan selvfølgelig deltage i rejsearrangørens udflugter. Du skal dog vide, at de foregår på tysk, og ikke er helt billige. Ofte er det billigere at købe en udflugt nede i byen på engelsk eller skandinavisk. Pas på at du ikke køber de upopulære credits, der nu er dukket op som afløser for timeshare.

Ofte ligger der brochurer rundt omkring i feriebyerne, som reklamerer for billige udflugter (ca. 5-15 EUR for en udflugt). Hvis du kan afsætte en time til demonstration af sengemadrasser, hovedpuder og lignende, så er udflugterne som regel i orden.  


Når vi skal hjem

Der ligger et større ringbind fra rejsearrangøren på hotellet. Bag i denne bog kan du normalt finde afgangstidspunktet fra hotellet. Normalt sættes de nøjagtige afgangstider i ringbindet 1-2 dage før afrejse.  

Nogle gange ligger der to ringbind, hvor det ene fortæller om udflugter og andre nødvendige oplysninger. Det andet ringbind hedder så "Rückreise", og her kan du læse, hvornår du bliver afhentet på hotellet.

Efter rejsen

Skal du hjem fra Hamburg med tysk taxa?

Efter din ankomst på terminal 1 eller 2 er det normalt sådan, at taxachaufføren venter på dig i ankomsthallen ved "Meeting Point" (kendes på en terning i loftet). Chaufføren står med et skilt. Hvis du eksempelvis har brugt GOT Transfer, så står der på skiltet "Got Transfer - Flughafentransfer - Flensburg.

Vent på terminalen du er ankommet på og forlad den ikke. Heller ikke hvis chaufføren ikke er ankommet. Chaufføren kan være forsinket grundet samkørsel eller kø på motorvejene. Chaufføren går altid til "Meeting Point" som findes både på terminal 1 og 2, så er du ankommet på terminal 1, kan han være i færd med at checke terminal 2, så igen: Forlad aldrig "Meeting Point" med mindre du udtrykkelig har fået anden information. Chaufføren checker begge "Meeting Point". Husk på at han kender dig ikke på dit udseende.     

Større ændringer i flytiden (eksempelvis ankomst kl. 14 i stedet for kl. 18) får taxaen ikke besked på, og du bør sende taxaen en e-mail eller en SMS. Du bør derfor kende de relevante informationer omkring e-mail-adresse og telefonnummer  før du rejser.

Nu lyder alt dette måske meget indviklet, men det er det ikke. Vi har blot prøvet på at pensle det ud til mindste detalje.

Skal du hjem fra Hamburg i egen bil?

Betal parkering i automat ved indkørsel til P-plads før du går til bilen. Du stikker billet i automat og betaler. Gå til bil og kør mod udkørsel. Ved bom stikker du p-billet i automaten, bommen går op, og du kan køre ud. Husk at tage billet med dig hvis automaten spytter den ud, for så vil der være endnu en bom lidt længere fremme. Her er fremgangsmåden nøjagtig den samme.

Det er altså fuldstændig, som du er vant til fra Billund Lufthavn.

På turen hjem til Danmark er det en god idé at udnytte mulighederne for at handle billigt ind i Tyskland. Du kan nemt spare flere hundrede kroner. Det er normalt billigere at købe benzin nær lufthavnen end nær grænsen.   


Skriv til os

Har du lyst til at skrive til os efter din rejse, så skal du være hjertelig velkommen. Vi modtager alle informationer med glæde, altså både de gode og de dårlige. På den måde kan du være med til at gøre hjemmesiden bedre, til gavn for mange andre som har set fidusen i Hamburg lufthavn.
   


Lastminute Reisen und Urlaub mit eurosun.de

 
Back to content | Back to main menu